torsdag, maj 20, 2010

Gröna fingrar... eller inte

 
 

Nu blommar häggen, äntligen! Vi sparade ett stort träd på vår gård då vi började bygga. Det stod upptryckt längs det gamla uthuset och har lite lustig form, men jag kan inte tänka mig vår gård utan den. Runt den här häggen har jag påbörjat min blombänk, men jag tror snart jag säger samma sak om den som Alfred svarade på Linas frieri... (Nu får ni fundera lite ;) Liljorna är det väl lika så bra att knycka upp för dom har redan blivit angripna av liljebaggar, ser ni den lille röde marodören som sitter och mumsar i sig? Jo, jag vet att man ska ta ihjäl dom alla snabbt som blixten för att rädda blommorna. Följande besvikelse är att växten nedan till höger har tagit över hela alltihopa. Jag är inte alldeles säker på om det är sorten jag tror - men jo, jag tänker försöka utrota dom!

 

För att istället fokusera på trevliga växtligheter så kan jag visa mina - fortfarande pyttesmå - paprikaplantor (som jag fått av ena svägerskan) och tomatplantorna (av mamma) som hunnit bli större. På bilden är dom tyvärr lite ledsna av vätskebrist :P. Dom lutar sig för tillfället mot altanräcket, men ska planteras om igen och flyttas på. Rosenbönorna har sen fotot togs blivit mycket större och behöver också få större kruka. Förresten, rosenrötterna jag satte i krukor ser också ut att må bra, så kanske jag inte ska ge upp drömmen om en blommande trädgård ändå?

 


Antar att inte alla är intresserade av trädgårdsbilder, så i nästa inlägg ska jag visa en hop med gamla fina föremål :) Det finns inte särskilt mycket bloggtid för tillfället och jag är usel på att kommentera, men jag kikar ändå snabbt in hos er andra bloggare då och då. I kväll ska det bli riktigt skönt att gå och lägga sig, för nu har vi äntligen någorlunda normal temperatur i sovrummet. Vi har nämligen i snart en vecka haft uppemot trettio grader varmt varje dag! I helgen sägs det dock bli svalare igen. Ha det bra alla vänner och hjärtligt tack för era hälsningar till mig!

15 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Du har en hel del plantor och växter på gång.
Nu doftar det ljuvligt av häggar. Vi har en precis bakom huset som jag har förbjudit maken att ta ner :)

Anonym sa...

Hej.
javisst är det förunderligt vackert nu. Jag blev helt till mig när jag kände doften av hägg. Ljuvligt.

Var oxå ute och fotade lite häggbilder ikväll, det är så vackert i naturen nu att man kunde föreviga hur mycket som helst.

Tack för din goa kommentar inne hos mig, det betyder så mycket.
-camilla :)

Sanna sa...

Jag ser gärna på blombilder! :) Ljuvligt med blommande hägg!Du har ju en massa planeringar på gång och gillar speciellt mycket de små krukorna med blommor.
Kram, Sanna

I mitt hjärtehem sa...

Jag kan inte särskilt mycket om växter, men jag vill gärna kunna det.... så mannen här hemma brukar skratta åt mig när jag går runt och låtsas vara en trädgårsmästare, men så härligt det är att gå och påta i trädgården. Som balsam för själen, tycker jag :0)

Du visar jättevackra bilder!
kram åsa

Lyckoslanten sa...

Nu är läge för utebilder och växter och du är på G! Det blev med ens väldigt litet tid vid datorn. Nu njuter vi maximalt! ♥

alegni sa...

jag gillar trädgårdsbilder, så bring them on bara!
jag har nog så ogröna fingrar man kan ha. mina chiliplantor som jag sådde redan i mars är ynkligt små fortfarande. jag har god lust att slänga dem på komposten hela högen...
du har rätt, det är lite ont om bloggtid just nu, men det blir kanske bättre sen när mörka hösten anländer. vi är dessvärre där fortare än vi vill :/
hope to see you soon! kramis

Liljas Corner sa...

Ajaj vilka elakingar! Dom är igång tidigt också!

Jag var ute i solnedgången igår och fotade lite häggar som jag tänkte försöka få upp på bloggen snart ;) Det var på den plats där C&A ska ta bröllopsfoto - häggar överallt, hoppas inte häggspinnmalen slår till i år!

Jag borde binda upp mina tomatplantor också. Dom har blivit jättelånga...

Det är väl skogslyst (rödblära) har tagit över din rabatt?

Ha en skön helg! Hoppas vi ses snart!

Galleri MochB sa...

Vi har redan två röda tomater på vår tomatplanta, som fortfarande står i kvisten ;O) Nänns inte plocka av dem!
Såg också ett maffigt hägg-träd igår som jag borde föreviga.
Aningen vemodigt imorse när jag skickade iväg dottern till karnevalen... antar att du kände samma sak! Men de får säkert jättekul :O)
Skön helg!

Älskade pion sa...

Jag tycker att det är jättekul att höra vad ni har planterat för någonting i era trädgårdar.Kommer säkert att bli en härlig blomstersommar hemma hos dig.;)Kramar Ulrika

Lantliga drömmar sa...

Trädgårdsbilder är trevliga, de ger inspiration tycker jag! :)

Jaa, här blommar också häggen för fullt, så vackert! Liljor bestämde jag mig för redan för många år sedan att aldrig plantera, jag hatar de äckliga liljebaggarna! Usch för dem!

Ha en riktigt skön helg!

Annies Blå sa...

Visst är det härligt med hägg som blommar, då vet man att sommaren verkligen är på gång! Växten nere till höger som har tagit över allt ser bekant ut...lycka till med utrotningen (från en som har prövat :p). Vid nya huset kommer jag bara att odla sådana växter som absolut inte sprider sig med invecklade och seglivade rotsystem ;). Ha en skön helg! /Annie

Anki B sa...

Blanda tallsåpa & vatten i en sprayflaska och spruta på ordentligt några dagar i följd på dina liljor så dör liljebaggarna (och krossa dom du ser förstås :)
Så gör jag varje år och det funkar bra!

Fröken Fräken sa...

När jag cyklade hem från jobbet idag blev jag alldeles paff eftersom jag såg flera häggar stå i knopp! Och för en vecka sedan hade träden inga löv alls.. häggblomningen är ju så underbar men kort att jag alltid är rädd att jag ska ha så mycket om mig och kring mig att jag missar att njua av den...

Och ja.. ska jag säga det här..? Paprikaplantor får i princip alltid bladlöss... Men annars tror jag verkligen på dina gröna fingrar! Bladlöss kan man inte rå på oavsett fingerfärg..

Bella sa...

Så vackra bilder som du tar på blommorna i din trädgård så tittar jag mer än gärna :)

Det är alltid lika trevlig att kika in här, du både skriver bra och är duktig på att fotografera, har en skön mix på dina inlägg!!

Hoppas du får en riktigt bra helg

Kramar Bella

mitt skärgårdsliv sa...

Doften av hägg är så underbar. Vi lämnade även en på våran gård som vi inte vill fälla ner men den står lite opassligt. I mina blomrabatter finns det även en blomma som breder ut sig som för mig numera är ogräs... Inget fel med trädgårdsbilder :) roligt att du delar med dig! Ha det bra!