söndag, december 28, 2008

"Good enough"

Tänkte bara att jag ska berätta om om en artikel jag råkade få syn på igår. Den är skriven av Elizabeth Gummesson som jobbar som utvecklingscoach och jag känner till henne eftersom jag en gång var på en föreläsning hon höll i Vasa. Den föreläsningen var speciellt för unga kvinnor och mammor, som jämt stressar och inte får tiden att räcka till. Mycket intressant och upplyftande! Här kan du läsa hela artikeln om nyårslöftena.
7 nyårslöften för duktiga flickor
Jag lovar att ...

Arbetet
Gå hem i tid och inte komma först till jobbet för att chefer och kolleger ska se hur duktig jag är.
Ta ordentlig lunchrast och skriva kortare ”att göra”-listor.
Fritiden
Hålla varannan helg obokad och göra något spontant som känns lustfyllt.
Oftare skjuta upp saker som känns tråkiga till förmån för något riktigt roligt.
Hemmet
Inte utföra några hushållssysslor efter klockan 20.00.
Se till att alla i hushållet hjälps åt, inte ta ansvar för uppgifter som är någon annans, men också acceptera att alla gör saker på olika sätt.
Relationen
Ägna lika mycket tid åt människor jag älskar som jag lägger på att renovera köket, meka med bilen eller städa.
Barnen
Bygga upp min självkänsla så att de kan behålla sin.
Visa dem att de har rätt till alla sina känslor.
Samordna skjuts till barnens aktiviteter med andra föräldrar.
Kropp, utseende och hälsa
Inte vara så sträng mot mig själv och min kropp.
Inte äta fullkornsgröt om jag tycker det är äckligt.
Ta för mig av livets goda och röra på mig varje dag.
Vännerna
Umgås med vänner som ger mig energi och glädje.
Inte träffa vänner enbart på grund av att vi känt varandra i en evighet.
Kommunicera rakare och be om hjälp när jag behöver den.

Jaa, vad tror ni? Kanske man kunde ta till sig något av det här? Jag borde åtminstone bli bättre på att dela ut sysslor till de stora barnen istället för att göra allt själv, särskilt efter kl 20, då man egentligen borde varva ned... Vi har redan funderat på att börja med veckoschema efter nyår, över vem som plockar av middagsbordet och vem som för bort soppåsen. Vi får väl se hur det går... :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Va bra att E blev frisk efter den envisa febern. Det va en bra artikel som Elisabeth hade. Jag skulle oxå behöva lära mej att inte göra allt själv utan dela ut mera uppgifter till barnen. Det går så fort när man gör det själv bara...därför blir det oftast så. Sköt om er alla!

Camillas nya hem sa...

Det finns nog en hel del på den där listan att ta till sig av! Tänkvärda ord, tack för att du la ut den!

God fortsättning!

♥ Fyra årstider sa...

Lät precis så som jag önskar leva mitt liv...resa mer också uppleva världen..
Kram Lotta

S o F sa...

Vill bara säga Lycka till! Tycker det låter som bra idéer.

Ha det fint!

Backstitch sa...

Det var en bra lista, man borde väl printa ut den och lägga på kylskåpet för annars har man nog glömt allt före nyår:)
Kram Moster

Lallis - liv och leverne sa...

Jag har också läst lite av det som hon har skrivit och det är bra!:)
Kram Lallis

Liljas Corner sa...

Det där låter jättebra, verkligen något att tänka på. Va fin bild du har upp på sidan!! *vill ha* ;)

Liljas Corner sa...

Det där låter jättebra, verkligen något att tänka på. Va fin bild du har upp på sidan!! *vill ha* ;)